Dragi roditelji, tijekom listopada ovdje možete anonimno postaviti pitanja i izraziti nedoumice koje vas muče u odgoju vaše djece, a povezane su uz maloljetničku konzumaciju alkohola. Na najčešća pitanja tijekom studenog odgovorit će magistra socijalne pedagogije Sonja Jarebica iz udruge „Ti si ok“, i to na ovoj stranici.
Djecu je od najranije dobi potrebno poticati da se uključe u izvannastavne aktivnosti. One imaju vrlo pozitivan utjecaj na njihovo zdravlje, stjecanje različitih vještina i znanja te pomažu u socijalnom uključivanju u vršnjačke skupine. Ako je dijete uključeno u neke slobodne aktivnosti u najranijem djetinjstvu, veća je vjerojatnost da će se njima baviti i u tinejdžerskoj dobi, što je dobra pretpostavka i za samopotvrđivanjem mlade osobe, i to pozitivnim sadržajima.
Naime, prelaskom iz razredne u predmetnu nastavu obrazovni zahtjevi škole postaju teži i složeniji te često djeca odustaju od dodatnih aktivnosti – što nije dobra odluka. Roditelji bi u takvim situacijama trebali motivirati i potaknuti djecu da ne odustaju budući da strukturirano slobodno vrijeme, u kojem se djeca bave dodatnim aktivnostima, smanjuje rizike u njihovim ponašanjima.
Uključivanje u izvannastavne aktivnosti omogućuje djeci kreativno, aktivno i smisleno provođenje slobodnog vremena. Mladi uključeni u dodatne aktivnosti postižu važne razvojne rezultate stjecanjem novih vještina i znanja, zabavljaju se, osjećaju prihvaćenost i suradnju. Ujedno uče socijalne vještine, razvijaju kompetencije, samopouzdanje i vjeru u sebe i svoje sposobnosti.
Provođenje vremena s vršnjacima rezultira dobrim osjećajima - razvijaju se prijateljstva, uče dijeliti, pomagati i ostvaruju svoj potencijal. Praksa pokazuje da djeca uključena u izvanškolske i izvannastavne aktivnosti ostvaruju i dobre akademske rezultate. Zato je važno i da škole osiguraju što više organiziranog slobodnog vremena i raznoliku ponudu izvannastavnih aktivnosti djeci – budući da to ne zahtijeva dodatne troškove roditelja i angažiranje oko vožnje i putovanja na aktivnosti.
U višim razredima osnovne škole kod jednog postotka djece pojavljuju se značajnije poteškoće u ponašanju, koje uključuju i nedisciplinirano ponašanje u obitelji i školi, gubljenje interesa za učenje, neposluh i loš odnos prema vršnjacima.
Ubrzo takva djeca počinju stihijski provoditi slobodno vrijeme - okupljanjima u parkovima, kupovinom alkohola i konzumacijom, što stvara rizik za fizičko i psihičko zdravlje mladih. S druge strane, i djeca koja su povučena i usamljena također mogu pokazati rizična ponašanja i potrebu dokazivanja konzumacijom alkohola.
Upravo stoga važno je uključivanje u izvannastavne aktivnosti jer se tako smanjuje djelovanje rizičnih čimbenika – a mladi pritom ostvaruju svoj potencijal i osjećaju se priznato.
U praksi sam upoznala mnogo djece koja imaju uglavnom dobre ocjene, ali nisu uključeni ni u kakve slobodne aktivnosti. Stihijski provode slobodno vrijeme, inzistiraju na svojim zahtjevima, svađaju se i agresivni su prema roditeljima, što uzrokuje loš odnos i nepovjerenje. Zato su dodatne aktivnosti i u ovakvim slučajevima iznimno važne jer omogućuju stjecanje socijalnih vještina i doprinose pozitivnim osjećajima djece.
S druge strane, ako mladi ne postignu očekivane rezultate u akademskom i školskom uspjehu - a nisu uključeni u dodatne sadržaje - moguć je razvoj neprihvatljivih ponašanja. Kod jednog dijela mladih upravo rizični faktori kao što su neprivrženost školi, akademski neuspjeh, rani znakovi asocijalnog ponašanja koji se odražavaju nepoštivanjem pravila i nedisciplinom mogu uzrokovati pojavu emocionalnih teškoća.
Kako bi prevladali osjećaje praznine i neuspjeha, neprihvaćanja, tjeskobe i strahove, mladi pribjegavaju i konzumaciji alkohola, ali i drugim oblicima ovisnosti, poput igranja videoigara te stihijskog provođenja slobodnog vremena. Uloga i odgovornost roditelja u strukturiranom provođenju slobodnog vremena je, stoga, značajna.
Mladi koji strukturirano provode slobodno vrijeme u dodatnim aktivnostima, bolje iskazuju i prepoznaju svoje i tuđe emocije, izražavaju svoje stavove i mišljenja, znaju se zauzeti za sebe u socijalnom okruženju, spremniji su suprotstaviti se pritisku vršnjaka što smanjuje rizična ponašanja, pa i rizik od konzumacije alkohola.
Uz teže gradivo zbog kojeg dio mladih odustaje od slobodnih aktivnosti u višim razredima, dodatni problem odustajanja, posebno od sporta, su visoka roditeljska očekivanja. Naime, tijekom tinejdžerskog razdoblja djeca imaju realniju sliku o sebi i vide što im ide dobro, u čemu su najbolji, a u čemu su drugi bolji od njih. Zato je važno da i roditelji u svojim zahtjevima budu realni, ne vrše pritisak oko rezultata jer i amatersko bavljenje dodatnim aktivnostima može biti korisno, svrsishodno i doprinijeti boljim rezultatima na drugim područjima, kao što je škola.
Pritom je jako važno da roditelj omogući djetetu i vlastiti odabir dodatnih aktivnosti jer dok u predškolskom razdoblju roditelji uglavnom osmišljavaju sadržaje koji odgovaraju interesu i sposobnostima djeteta, u školskom razdoblju djeca imaju realniju sliku o sebi, svojim interesima i sposobnostima.
U ovom podcastu ambasadori kampanje razmijenili su svoja razmišljanja i iskustva o odgoju i izazovima maloljetničke konzumacije alkohola, a na sva pitanja koja ih muče, odgovore je dala Sonja Jarebica, socijalna pedagoginja s više od 35 godina iskustva rada s djecom i mladima.
Slobodne aktivnosti važne su za pravilan rast i razvoj djece i mladih. Uključivanjem djece u izvannastavne aktivnosti možemo izbjeći da neorganizirano provode slobodno vrijeme i pritom doprinijeti prevenciji rizičnih ponašanja.